Historik
Ett kvarts sekel ägnat uteslutande åt innovation
och demokratiseringen av husbilar!
Bland alla husbilsmärken som finns idag hos TRIGANO, har CHALLENGER den särarten att vara den enda
husbilsmärke skapat av TRIGANO, alla andra har förvärvats från befintliga företag.
1985
Lansering av märket. Märket CHALLENGER presenteras officiellt för yrkesverksamma på Pavillon Dauphine i PARIS (Frankrike) den 25 FEBRUARI 1985. Förutom fackpressen deltar många distributörer, främst från GRUAU: s distributionsnätverk, tillverkare av husvagnar och husbilar i Laval (53), vid detta evenemang och upptäcker två alkovmodeller, CHALLENGER 340 och 350.
1985-1989
1: a GENERATIONEN lätt igenkännbar genom sin kräm/orange/bruna färg och sina referensmodeller inklusive Capucines CHALLENGER 280.340.350 och växelspak Delintegrerad CHALLENGER 400.
1990
2: a GENERATIONEN i färgerna vit/orange och en bakre del i polyester på modeller som alkovbilar CHALLENGER 370.450 eller delintegrerade CHALLENGER 200 eller 400. Med 200SX uppfinner CHALLENGER planen som kommer att revolutionera husbilsmarknaden: en delintegrerad husbil på mindre än 6 m, föregångare till fordonet för 2 med sittgrupp och permanent säng.
1992
CHALLENGER beslutar att prioritera funktionalitet (vatten, kylskåp, etc. ) framför det överflödiga och måste därför hitta rätt balans mellan utrustning och pris.
1993
En revolution på den franska marknaden: CHALLENGER 410 till 217 900 FF (cirka 33 000 €) förkroppsligar denna nya filosofi.
1995
CHALLENGER erbjuder en ny husbil för mindre än 180 000 FF (cirka 27 500 €) och öppnar därmed den franska husbilsmarknaden för fler kunder genom att lansera sloganen: ”Husbilen är en förmån för alla”.
1997
Efter den tillgängliga alkovbilar, UPPFINNER CHALLENGER ett nytt marknadssegment: PROFIL 1: a UTRUSTNING, det är födelsen av serie 100 med, för att börja med, den legendariska CHALLENGER 102 Bästsäljare i katalogen under många år, det är mer än 3 000 exemplar som idag kör på vägarna. Fortfarande uppskattad, den CHALLENGER 102 har blivit en riktig referens på begagnatmarknaden.
SEP. 1998
LANSERING AV ”EDEN”-SERIEN återigen på Pavillon Dauphine (PARIS): dess koncept med dubbelskikts polyestertak och dess originella design gör det snabbt till referensen för delintegrerade modeller i Europa. Denna kommer att prisas av Designobservatoriet 2002.
2000
kompakt delintegrerade bilar för familjen: CHALLENGER föregångare. Presentation av CHALLENGER 103, en delintegrerad bil med första utrustning under 6 m med våningssängar bak och en sänksäng fram. Därefter följer CHALLENGER 105, en version med permanent säng bak utöver paviljongsängen.
2002
TRIGANO VDL, som alltid strävar efter att ytterligare förbättra kvaliteten på sina husbilar, har erhållit ISO 9001 kvalitetscertifiering. De ökande ansträngningarna gör det möjligt för företaget att fortfarande idag behålla denna prestigefyllda märkning, vilket säkerställer att CHALLENGER-kunderna får den kvalitet de har rätt att förvänta sig, även på husbilar med första utrustning.
2005
Ny serie GENESIS: tillbaka till rötterna. . . CHALLENGER återuppfinner husbilen för första utrustningen och erbjuder 2 vårmodeller: en Alkov GENESIS 43 och en Delintegrerad GENESIS 36 Allt såldes inom några veckor och tack vare denna framgång blev GENESIS en egen serie, idag mycket komplett och mycket uppskattad av husbilsentusiaster.
2009
MAGEO PRIUM: den revolutionära planen. Denna benämning har tilldelats oss av den europeiska pressen. Faktum är att MAGEO PRIUM är den första kompakta delintegrerade modellen (5.99 m) som samtidigt erbjuder ett centralt kök, en permanent dubbelsäng som kan höjas elektriskt och ett enormt badrum. På grund av den framgång som uppnåtts över hela Europa kommer PRIUM att bli en egen serie året därpå.
2010
PRIUM, delintegrerad husbil med centralkök, erkänns officiellt som en stor innovation inom den europeiska fritidsfordonsvärlden och får på mässan i DUSSELDORF (Tyskland) det prestigefyllda ”European Design Award”, utdelat av en jury som representerar 12 europeiska tidskrifter.
2011
Lansering av GENESIS 30, en kompakt halvintegrerad husbil (5.99 meter) som slår alla rekord i inre boendeyta: stort och trevligt vardagsrum, stor kyl med frys, stort badrum med separat dusch och elektrisk taksäng (2 positioner). Med FORD-chassi blir GENESIS 30 snabbt en bästsäljare för märket tack vare sitt otroliga förhållande mellan utrustning och pris.
2012
För att åter bli en verkligt allmän tillverkare lanserar CHALLENGER i förhandsvisning i Frankrike en komplett integrerad husbil med en central bakre säng kallad SIRIUS 3018 Förutom sin design och utrustning. SIRIUS visar ett mycket konkurrenskraftigt pris, vilket är anledningen till dess framgång som gör det möjligt att redan året därpå bli en serie med 3 modeller (centralsäng, enkelsängar eller garage beroende på modell).
2013
Sommar 2013: För att fira sitt 35-åriga partnerskap med FORD lanserar CHALLENGER BIRTHDAY, en exceptionell begränsad serie som samlar märkets bästa planer, på FORD-chassi, till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Serien blir en omedelbar succé i alla europeiska länder och modellerna är slutsålda efter några veckor.
2014
Våren 2014: CHALLENGER presenterar i begränsad upplaga ”GRAPHITE” 290, en helt ny modell som är unik på marknaden. På mindre än 6.70 m, 290 erbjuder samtidigt en maxi-salong, ett stort badrum med separat dusch, en garderob som aldrig tidigare skådats i en husbil av denna storlek och ett multifunktionellt lastutrymme som kan rymma en skoter eller elcyklar. Några månader senare, den 610 ingår i 2015-kollektionen och blir nummer 1 i försäljningen i Europa.
2015
CHALLENGER är den första tillverkaren som erbjuder valet av chassi (Fiat eller Ford) på alla sina halvintegrerade modeller. Det nya FORD-chassit visar sig vara ett verkligt alternativ till FIAT-chassit, oavsett utrustningsnivå.
2016
Ny tillverkningsprocess, IRP, som erbjuder våra husbilar mer isolering, mer motståndskraft och mer skydd: Genom att erbjuda några av de tjockaste taken och golven i branschen, bevisar CHALLENGER på ett originellt sätt sin soliditet genom att placera en bil på taket av en av märkets delintegrerade modeller. En prestation utförd utan trick, certifierad av en notarie på platsen för videoinspelningen.
2017
Ytterligare 2 unika delintegrerade bilar på marknaden som kommer att bli legendariska:
- Den 291 är omedelbart igenkännbar med sina 4 dörrar: 2 dörrar i hytten + 2 dörrar i bodelen! Inuti finns 4 bilsäten, en stor U-formad lounge bak och 2 elektriska taksängar (4 sovplatser): året därpå utökas modellen och blir 391 Cruise Edition.
- Den 270: är den enda husbilen med 2 enkelsängar. . . i taket! Från 290: , konceptet möjliggör en otrolig boendeyta på mindre än 7 meter: Det kommer snabbt att bli en bästsäljare, särskilt i norra Europa.
2018
290 fortsätter att inspirera våra ingenjörer och de ger upphov till 2 nya modeller, alltid innovativa, alltid unika på marknaden:
- Den 260 är storebror till 290 med en maxi-salong ansikte mot ansikte och den första taksängen som är 160 cm bred! Denna modell är den enda i märkets historia som har blivit enhälligt populär i hela Europa: Bästsäljare från söder till norr, med en planlösning som har fått flera utmärkelser i Europa.
- Den 396 behåll salongen, garderoben och garaget i 290 men erbjuder dessutom ett barnutrymme bak med 2 våningssängar. . . i taket! En riktig familjeprofil, den 396 vann det prestigefyllda ”European Innovation Award” det året
2019
Uppfinning av EASYBOX, ett nytt koncept för mer förvaring: från utsidan gör det det enkelt att justera garagets höjd för förvaring av en skoter eller cyklar. Från insidan erbjuder det flera lättillgängliga förvaringsutrymmen, var och en på cirka 50 liter. Detta koncept, testat i Frankrike våren 2018 i den innovativa kompakta familjemodellen Quartz 274, utökas till Europa från och med presentationen av 2019-kollektionen. CHALLENGER demokratiserar också automatlådan genom att lansera den speciella serien GRAPHITE EDITION, som standardutrustad med denna funktion: Omedelbar framgång över hela Europa eftersom, förutom priset, körkomforten med denna riktiga automatlåda visar sig vara enastående i husbilar.
2020
Challenger förnyar sig återigen med lanseringen av 338: den enda husbilen som kombinerar alla fördelar med en föräldrasvit (sovplats + badrum + förvaring) på endast 6 m². Upptäck den på https: //www. youtube. com/watch?v=TJiDNm9EbvU
2021
Den 21 januari 2021 slår Challenger till med lanseringen av ett fordon som kombinerar det bästa av husbilen med det bästa av vanen: X150 En sådan inre boendekomfort, sådana funktioner i ett så kompakt och designat fordon, det fanns inte, Challenger har gjort det. Upptäck det på Sommaren 2021 uppfann Challenger den första husbilen med ett glastak och ett extra rum: 240 Été 2021, Challenger invente le premier camping-car avec une verrière et une pièce en plus: le 240 https: //youtu. be/HNw0R_RT19g
2023
Challenger fortsätter att förnya med 2 nya modeller:
- Den X250, storebror till X150, erbjuder alla dess fördelar och lägger till på endast 6.36 m (storleken på en van), en unik bakdel på marknaden: SDR (Smart omklädningsrum) möjliggör justering av garderoben i höjdled för att anpassa lastutrymmet-garaget efter dina behov. Den
- 384 , en unik husbil på marknaden som är familjevänlig och anpassad för distansarbete: Modulära sovplatser + Kontorsutrymme + 5 registrerade platser vända mot vägen. , un camping-car unique sur le marché qui se veut familial et adapté au télétravail: Couchages Modulables + Espace bureau + 5 places carte grise face à la route. https: //youtu. be/-jXlEypJA5Q
2024
Challenger förnyar sig. För sitt 40-årsjubileum får Challenger en ny grafisk identitet tillsammans med sloganen Pausa dig. En ny logotyp men värderingar som förblir desamma.
Ständig innovation
Under dessa årtionden har CHALLENGER också erbjudit LPG-chassi, dubbelgolv husbil, halvintegrerad husbil med nedfällbar säng.
Det råder ingen tvekan om att du kommer att stöta på en av de 45 000 CHALLENGER som har gjort märket känt på semestervägen.
Stärkt av denna historia, utrustad med en av de modernaste produktionsenheterna i Europa, ser CHALLENGER-teamet, lika motiverat som i början, med lugn, entusiasm och passion på framtiden tillsammans med husbilsentusiaster och sitt återförsäljarnätverk över hela Europa.
Även om CHALLENGER idag är glad över att se att deras dröm om att demokratisera husbilen har blivit verklighet (det räcker med att se antalet husbilar på vägarna, nya eller begagnade husbilar, hyrhusbilar), vet CHALLENGER att det är möjligt att gå ännu längre för att låta fler upptäcka den intensiva glädjen med husbil ”à la française”. . .